Turn up the volume for the
best experience
آشنایی با مهم ترین عیوب تابلو فرش
شناخت عیوب تابلو فرش باعث می‌شود که با تمیز دادن تابلو فرش‌های با کیفیت از نوع نامطلوب ، زیباترین تابلو فرش‌ها را بر دیوارها بکوبید. هنرمندان با نخ‌های رنگین بی‌جان تکه‌هایی از هنر را می‌بافند که گویی جاندارند.

آشنایی با مهم ترین عیوب تابلو فرش

بافندگان تبریزی بهترین تابلوفرش‌ها را می‌بافند که از عیوب تابلو فرش در آنها اثری نیست. شهرستان سردرود ، از شهرهای آذربایجان شرقی ، پایتخت تابلو فرش جهان است و باکیفیت‌ترین تابلوفرش ها را از نظر نخ و مصالح به کار رفته ، طرح زیبا و ظرافت و جذابیت بافت تولید می‌کند که حتی در دنیا مشهور است.

بافنده ذوق ، احساس ، قلب ، شادی ، غم و درونشان را میان تاروپودهای تابلو فرش برای همیشه می‌بافند ؛ تفاوت تابلو فرش‌های ماشینی و دستباف در این است. ناز انگشتان بافندگان بر تابلو فرش‌های دستباف ، برق و جادو را به مصالح آنها اضافه می‌کند و همین باعث می‌شود که نتوانی  برای چند دقیقه از آنها چشم برداری.

هرچه این تابلو فرش‌ها از ایرادات دور باشند ، بیشتر مهارت و هنر بالای هنرمند را نشان می‌دهند. خرید تابلو فرش را از جایی مطمئن و از هنرمندان به نام و مشهور انجام دهید تا تابلو فرش‌هایی فارغ از عیوب تابلو فرش نصیبتان شود.

شناخت عیوب تابلو فرش

شناخت عیوب تابلو فرش باعث می‌شود که با تمیز دادن تابلو فرش‌های با کیفیت از نوع نامطلوب ، زیباترین تابلو فرش‌ها را بر دیوارها بکوبید. هنرمندان با نخ‌های رنگین بی‌جان تکه‌هایی از هنر را می‌بافند که گویی جاندارند. تابلو فرش‌ها با طرح‌های متنوع گل‌های رنگین ، مناظر جذاب ، حیوانات ، اشخاص مشهور ، چهره ، نقاشی و پرتره ، آیه‌های قرآن و… بر دیوار ، خانه‌ها را از هنر ، رنگ و روح سرشار خواهند کرد و جنبه‌ی تزئینی دارند ؛ البته تشخیص تابلو فرش زیبا و عیوب تابلو فرش نیز اهمیت زیادی دارد تا با انتخابی درست ، تابلو فرشی جذاب و سالم را به خانه‌هایتان بیاورید.

تشخیص تابلو فرش خوب

  

عیوب تابلوفرش از مراحل ابتدایی مثل اصیل نبودن طرح و نقشه آغاز می‌گردد و به عدم کیفیت مصالح ، ناسالم بودن دار ، پود نامناسب ، بافتی غیرحرفه‌ای و … می‌رسد. نقشه‌های شناخته شده به تابلوفرش‌ها اصالت ، تازگی ، جادو و روح هنری می‌بخشند ؛ و نقشه‌های ناشناخته ، هویت ناب ایرانی را از تابلو فرش‌ها خواهند گرفت. طرح‌های شناخته شده ، در دل خود تاریخ و فرهنگ را به یادگار دارند.

موارد دیگری جز طرح و نقش را برخواهیم شمرد که در خرید مدنظر قرار دهید :

قبل از هر چیز ، نگاهی به پشت تابلو فرش بیندازید ؛ وجود اطلاعات تابلوفرش بر پشتش ، حکم شناسنامه‌ی کار را برای شما دارد حتی اگر کمی اطلاعات خود را افزایش دهید ، عیوب تابلو فرش را از پشتش تشخیص خواهید داد.

 

کجی و سرکجی تابلو فرش یکی از عیوب تابلو فرش است که شاید قابل تشخیص نباشد اما اگر به پشت آن نگاه کنید ، کاملا آشکار است ؛ البته بهتر است تابلو فرش‌ها را قاب نگرفته بررسی کنید ؛ خیلی آسان دو سویش را بر هم قرار دهید و ناصافی را بیابید.

 

تابلو فرش‌های ابریشمی و نخی را از هم تشخیص دهید. ( چله های ابریشمی ظریف و درخشان‌تر از پرزهای نخی هستند )

 

بالا زدگی و پایین زدگی تابلو فرش یکی از عیوب تابلو فرش است که نتیجه چله‌کشی شل یا چله‌کشی سفت می‌باشد. چله‌کشی نادرستی که یکنواخت نباشد ، از بزرگترین عیوب تابلو فرش است.

 

مناسب نبودن مواد اولیه بافت تابلو فرش نیز موردی دیگر از عیوب تابلو فرش است که بافنده قبل از شروع کار باید در انتخاب ضخامت نخ ، کیفیت نخ و… دقت نماید. نخ‌های مختلف ابریشمی ، پشمی ، کرک ، پنبه و… در تابلو فرش‌ها استفاده می‌شوند.

 

به غیر از تابلو فرش‌های دستباف ، تابلو فرش‌های ماشینی نیز در بازار موجودند که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند ؛ معمولا بهترین آنها کاشانی هستند و در طرح ، بافت و تراکم منظم می‌باشند.

 

کنترل اندازه‌های فرش یا تابلو فرش توسط هنرمند ، مورد بسیار مهمی است که در صورت عدم رعایت ؛ یکی از نازیبایی‌ها و عیوب تابلوفرش ایجاد می‌شود.

 

هنرمند در بافت تابلو فرش‌های دستبافت باید دفه ها را در حد استاندارد بکوبد تا تابلو فرشی باکیفیت بافته شود ؛ بیش از حد آرام یا محکم کوبیدن ، عیوب تابلو فرش را ایجاد می‌کند.

 

شانه و تراکم در تابلو فرش بسیار مهم است ؛ به پشت تابلو فرش نگاهی بیندازید هرچه شانه و تراکم تابلو فرش زیادتر باشد ، زیبایی ، تمیزی ، کیفیت و ظرافت آن نیز بیشتر است.

 

امضاهای فیک و بی‌اساس را با سوءاستفاده از نام بزرگان این هنر می‌توان در رفو و… به تابلو فرش‌ها اضافه نمود ؛ خرید از مکان‌هایی معتبر و اصیل ، شما را از فریب خوردن در این جور موارد دور خواهد کرد و تابلو فرشی هنری و فارغ از عیوب تابلوفرش را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 

 بیشتر بخوانید:

   تکنیک های شستشوی تابلو فرش

   با مهم ترین عیوب فرش آشنا شوید


عیوب تابلو فرش از جذابیت آن می‌کاهد

هرچند تابلوفرش‌ها ، خصوصا در ترکیب با دکوراسیون‌های کلاسیک ، فضایی گرم ، رنگین و رؤیایی را برای شما خواهند ساخت اما عیوب تابلو فرش از جذابیت این اشیای دکوری و تزئینی می‌کاهد. تابلو فرش‌های گران‌بها و ارزشمند که عیوب تابلو فرش را ندارند ، اصالت ، مهارت هنرمند و هنر ناب را با خود به همراه دارند. شما باید قبل از خرید تابلو فرش کاملا درباره تابلو فرش حرفه‌ای و عیوب تابلو فرش اطلاعات داشته باشید تا با انتخابی نادرست از این هنر دیدنی دلزده نشوید.

تابلو فرش شگفت‌انگیز ایرانی

 

 

تابلو فرش‌ها و فرش‌های دستباف ایرانی برای همه دنیا شگفت‌انگیز و جذابند. بعضی تابلو فرش‌های سردرود در موزه‌های جهانی نگهداری می‌شوند و چشمان مردم زیادی از دنیا را خیره می‌کنند. بافت‌های منظم و تمیز ، نخ‌های ابریشمی با کیفیت ، کوبش‌های به‌اندازه ، تبحر هنرمند ، تراکم بالا و… بر ارزش و قیمت تابلو فرش‌ها می‌افزاید و از عیوب تابلو فرش می‌کاهد.

کامپیوتری شدن بخش‌هایی از پروسه‌ی تابلو فرش در شکل‌گیری طرح‌ها ، احتمالات خطا در بافتن تابلو فرش را پایین می‌آورد ، هرچند پروسه‌های کاملا سنتی با وجود پیشرفت‌های قالی‌بافی ، هنوز برای بزرگان این هنر دوست داشتنی‌تر است.

هنرمندان و طراحان تابلو فرش بزرگی چون : استاد جعفر پاکدست ، ابوالفضل یاقوتی ، اصل عاقلی ، محمودیه کریم نژاد و… از سردرود تابلو فرش‌هایی می‌بافند که نظم ، تمیزی ، ظرافت و سحر را در خود پنهان دارند ؛ هنر ، نبوغ انسانی و ظرافت‌های بافت ؛ طوری در این تابلو فرش‌ها موج می‌زند و به حدی از عیوب تابلو فرش در آنها خبری نیست که گویی از بزرگترین کارخانه‌های تابلو فرش با مکانیزم های مهندسی شده بی‌خطا بیرون آمده‌اند !!!

تابلوها به فضای خانه‌ها رنگ و اعجاز می‌بخشند و خانه‌ها را از آرامش پر می‌کنند و نقشی برجسته در دکور کردن خانه‌ها دارند و چه تابلویی زیباتر ، هنری‌تر و جذاب‌تر از تابلو فرش‌های دستباف می‌باشد.

هرچند تابلو فرش پدیده‌ای نوظهور می‌باشد اما بسیار پرطرفدار است. در این مقاله سعی کردیم کمی از عیوب تابلو فرش بگوییم تا شما بتوانید با انتخابی درست ، صاحب تابلو فرشی جذاب شوید ؛ تشخیص این عیب‌ها کمی نیاز به مهارت دارد ، تابلو فرش‌ها را بررسی و باهم مقایسه کنید تا تجربه‌ لازم برای خرید را کسب نمایید.


کلمات کلیدی


تاریخ ثبت : 1398/05/26

دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir