Turn up the volume for the
best experience
آموزش انواع روش های پاک کردن گواش از روی فرش
فرش‌ها همواره در معرض انواع لکه‌ها قرار می‌گیرند. در صورتی که فرش شما از جمله فرش‌های نفیس و گران بها باشد ، لکه‌دار شدن فرش بسیار ناراحت کننده خواهد بود ؛ اما نباید زیاد در این مورد نگران باشید چراکه روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید لکه‌ فرش را از بین ببرد.

آموزش انواع روش های پاک کردن گواش از روی فرش

فرش‌ها همواره در معرض انواع لکه‌ها قرار می‌گیرند. در صورتی که فرش شما از جمله فرش‌های نفیس و گران بها باشد ، لکه‌دار شدن فرش بسیار ناراحت کننده خواهد بود ؛ اما نباید زیاد در این مورد نگران باشید چراکه روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید لکه‌ فرش را از بین ببرد. از سخت‌ترین لکه‌هایی که می‌تواند فرش را آلوده کند لکه‌های رنگی است. یکی از لکه‌های رنگی ، گواش است که می‌تواند موجب از بین رفتن زیبایی فرش شما شود. در این مقاله به شما چگونگی پاک کردن گواش از روی فرش را آموزش خواهیم داد.

گواش چیست؟
گواش که نام اصلی آن GOUACHE است یک نوع رنگ محسوب می‌شود که از طریق حل شدن رنگ‌دانه‌ها در آب بدست می‌آید. برخلاف تصور رایجی که وجود دارد گواش با آبرنگ تفاوت دارد و رنگ‌آمیزی‌هایی که با استفاده از آن انجام می‌گیرد سبب می‌شود که تصاویر ماتی ایجاد شود. یکی از ویژگی‌های گواش این است که سرعت خشک شدن آن بسیار زیاد است و در زمان بسیار اندکی آب موجود در آن تبخیر می‌شود و شکل ثابتی را به خود می‌گیرد.

پاک کردن گواش از روی فرش
اگر شما در منزل خودتان با گواش سروکار دارید و با آن نقاشی خلق می‌کنید حتما بارها شده است که با لکه‌های آن در لباس ، دیوار و… روبه‌رو شده‌اید ؛ در برخی موارد نیز ممکن است که در اثر بی‌احتیاطی گواش در فرش شما لکه ایجاد کند. به طور کلی لکه‌هایی که توسط رنگ ایجاد می‌شوند دشوارتر از سایر لکه‌ها از بین می‌روند ، لذا حق دارید در مورد آنها نگران باشید ولی پاک کردن گواش از روی فرش امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با احتیاط فرش خود را با روش‌هایی که گفته می‌شود پاک کنید.

نکته‌ای که در اینجا مهم است این است که حتما بلافاصله پس از ایجاد لکه برای پاکسازی آن اقدام کنید در صورتی که لکه برای مدت زیادی ماندگار باشد احتمال پاک کردن گواش از روی فرش کم خواهد شد و برای رفع آن شاید مجبور به پرداخت هزینه زیادی شوید.

 

پاک کردن گواش از روی فرش با استفاده از صابون
یکی از روش‌های پاک کردن گواش از روی فرش یا موکت استفاده از صابون رنده شده است ، این روش زمانی موثر خواهد بود که گواش هنوز خشک نشده باشد ؛ لذا بلافاصله بعد از ریختن گواش باید برای تمیز کردن آن از این روش استفاده کنید. برای این منظور ابتدا کمی صابون رنده شده به همراه آب سرد لازم است. صابون را در آب حل کرده و خوب به هم بزنید تا کف به وجود بیاید ، بعد از آن کف صابون را بر روی لکه بریزید و با استفاده از مسواک یا اسفنج روی آن بکشید تا کامل لکه زدوده شود و در انتها می‌توانید فرش را آب بکشید. در این روش به احتمال فراوان لکه از بین خواهد رفت.

توجه داشته باشید در صورتی که مدتی کوتاه از لکه ایجاد شده بر روی فرش گذشته باشد و گواش خشک شده باشد ، بجای آب سرد باید از آب ولرم استفاده گردد.

 بیشتر بخوانید:

۱۰ قانون برای فرش پهن کردن

آموزش جارو کردن فرش ها به صورت صحیح

استفاده از استون برای پاک کردن گواش از روی فرش

از استون نیز برای پاک کردن گواش از روی فرش می‌توان استفاده کرد. در این روش ابتدا باید مقداری از گواش موجود بر روی فرش با استفاده از پارچه مرطوب پاک شود.

برای شروع کار در مقدار معینی آب یک قاشق غذاخوری ماده شوینده اضافه کنید ( توجه داشته باشید که ماده شوینده ملایم باشد و با فرش شما و جنس و تاروپود آن تناسب داشته باشد تا آسیبی به آن نزند ) پارچه را با این محلول مرطوب کرده و بصورت ضربه‌هایی آهسته سعی به تمیز کردن لکه داشته باشید ( دقت داشته باشید که فشار زیادی را بر روی فرش وارد نکنید چراکه فشار زیاد باعث نفوذ بیشتر رنگ به تار و پود فرش خواهد شد ). در این مرحله کمی از غلظت لکه فرش کاسته خواهد شد و سطح رویی از بین خواهد رفت و می‌توانید برای مرحله بعد اقدام کنید.

در این مرحله هدف این است که لکه رنگی بطور کامل از بین برود و در واقع مرحله قبلی تکمیل گردد. برای این منظور کمی از استون را بردارید و آن را به آرامی روی قسمت لک شده بکشید تا به تدریج از رنگ لکه کاسته شود. پس از تکرار این حرکت متوجه خواهید شد که لکه از بین رفته است. این مرحله باید تا از بین رفتن کامل لکه ادامه پیدا کند. پس از آن باید با استفاده از صابون و آب برای شستن قسمت لکه‌دار اقدام کنید و در انتها نیز یکبار دیگر استون کشیده و پس از آن سطح فرش را شست و شو دهید.

تذکر مهم : توجه داشته باشید که شستشوی فرش همواره نیازمند تخصص ، تجربه و دقت بالا است لذا در مواقعی که خرابی فرش محتمل باشد توصیه زیلومه کمک گرفتن از کارشناسان با تجربه در جهت حفظ ارزش فرش و قالی شما است.


کلمات کلیدی


تاریخ ثبت : 1398/03/11

دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir