Turn up the volume for the
best experience
فرش همواره عنصری جدانشدنی از دکوراسیون منزل ما ایرانی ها است. از دیرباز حضور پررنگ فرش و قالیچه را در خانه های خود حس کرده ایم و امروزه نیز با وجود تغییر سبک زندگی ها، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. شاید تمیز نگه داشتن فرش به آسانی کفپوش های دیگری مثل لمینیت، کاشی یا سرامیک نباشد ولی با راهکار های مناسب می توان جلوه ی آن را بدون لکه و مثل روز اول حفظ کرد.

تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش!

فرش همواره عنصری جدانشدنی از دکوراسیون منزل ما ایرانی ها است. از دیرباز حضور پررنگ فرش و قالیچه را در خانه های خود حس کرده ایم و امروزه نیز با وجود تغییر سبک زندگی ها، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. شاید تمیز نگه داشتن فرش به آسانی کفپوش های دیگری مثل لمینیت، کاشی یا سرامیک نباشد ولی با راهکار های مناسب می توان جلوه ی آن را بدون لکه و مثل روز اول حفظ کرد. فرش ایران مهر در این مطلب می خواهد راه حل های ساده و کاربردی برای لکه های مختلفی که ممکن است چهره ی زیبای فرش شما را خدشه دار کند، در اختیارتان قرار دهد. با ما همراه باشید...

برای تمیز کردن هر نوع لکه از روی فرش ابتدا این چند نکته ی کلی را در نظر داشته باشید:

سرعت عمل داشته باشید. زمانی که فرش تان لکه دار می شود، سریع عمل کنید. از آنجایی که بیشتر فرش های امروزی در برابر لکه مقاوم اند، بیشتر اتفاقاتی که باعث لکه می شود، اگر به موقع رسیدگی شود برطرف می گردد. هرچقدر لکه بیشتر بماند، شانس پاک شدن آن کمتر می شود.

آب آن را بگیرید، نمالید. با استفاده از پارچه ی سفید یا حوله های کاغذی بدون طرح چاپی (که جاذب آب باشند)، خیسی لکه را بگیرید. از حرکت مالشی اجتناب کنید، زیرا باعث می شود لکه پخش شود یا به عمق تار و پود فرش نفوذ کند. آب گرفتن را تا جایی ادامه دهید که لکه کاملا خشک شود.

آلودگی را بردارید. اگر لکه به صورت نیمه جامد است، آن را به دقت با یک قاشق گرد از کف بردارید.

ابتدا فرآیند کلی تمیز کردن را به شما می گوییم و سپس لکه های متفاوت را جدا جدا بررسی می کنیم:

قبل از استفاده از محلول لکه بر برای فرش، ابتدا آن را در یک محل نامشخص امتحان کنید. این هشدار را جدی بگیرید، زیرا بعضی از محلول های پاک کننده به فرش تان آسیب می زنند. چند قطره از محلول را روی محل تست بریزید و یک پارچه ی سفید را برای 10 ثانیه روی آن بگذارید. سپس فرش و پارچه را چک کنید که رنگ پس داده اند یا نه. اگر متوجه رنگی شدن پارچه یا رنگ رفتگی فرش شدید، محلول دیگری را امتحان کنید.
هنگامی که محلول شوینده ی مناسبی پیدا کردید، اندکی از آن را روی محل لکه بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس به آرامی از لبه های لکه به سمت داخل خشک کنید. در صورت نیاز، این عمل را تکرار کنید.

 
بعد از اینکه لکه کاملا برطرف شد، زمان شستشوی آن ناحیه ی فرش با آب ولرم و خشک کردن آن است، تا جایی که محلول لکه بر کاملا رفع شود. بعضی از شوینده ها اگر کاملا شسته نشوند، خودشان باعث ایجاد لکه می گردند.
برای خشک کردن، یک لایه ی نسبتا ضخیم از حوله های کاغذی ساده را بر روی محل مورد نظر بگذارید و با یک جسم سنگین بر روی آن فشار دهید. این فرآیند را تا جایی که کل آب جذب و فرش خشک شود ادامه دهید. در صورت لزوم حوله ها را تعویض کنید. اگر زمان برایتان مهم است و می خواهید این فرآیند سریع تر صورت گیرد، از ترکیب های لکه بر جاذب استفاده کنید.

شناخت لکه به شما کمک می کند بهترین راه حل را انتخاب کنید.

در اینجا روش های برطرف کردن چند لکه ی رایج فرش و قالیچه را مرور می کنیم:

لکه چای، قهوه یا نوشابه بر فرش و قالیچه

یکی از روش هایی که بیش از همه برای انواع لکه ها توصیه می شود، ترکیبی از 4/1 قاشق چای خوری مایع ظرفشویی در یک فنجان آب ولرم است. برای تهیه ی این ترکیب، از یک صابون ظرفشویی ملایم استفاده کنید. هرگز پودر رخت شویی یا ماشین ظرفشویی به کار نبرید، زیرا این مواد اغلب حاوی عناصر درخشان کننده یا سفید کننده هستند که ممکن است به رنگ و الیاف فرش آسیب بزند.

اگر لکه سرسخت است، بعد از استفاده از محلولی که ذکر شد، یک فنجان سرکه ی سفید در 2 فنجان آب مخلوط کنید و به کار برید، سرکه ی سفید چون اسیدی است به عنوان یک حلال برای لکه و باقی مانده ی مایع ظرفشویی عمل می کند.
در نهایت برای شستشوی این ناحیه، آب ولرم را به آن اسپری کنید. با اسپری کردن از اشباع آب در فرش و نفوذ آن به لایه های زیرین جلوگیری می شود. سپس با حوله ی کاغذی آب آن را بگیرید و خشک کنید. شاید نیاز باشد فرآیند شستشو را چند بار انجام دهید تا باقی مانده ی شوینده کاملا برطرف شود.

لکه ناشی از حیوانات خانگی بر فرش

کثیفی های به جا مانده از حیوانات خانگی فقط از جنبه ی لکه زدایی اهمیت ندارند، بلکه بوی ماندگار آنها نیز معضل است. بعد از تمیز کردن آلودگی، لکه را با محلول مخصوص آلودگی های حیوانات خانگی برطرف کنید یا از محلول صابونی که قبلا ذکر شد استفاده کنید و سپس کاملا خشک کنید.

بعد از برطرف شدن لکه، یک خنثی کننده ی بوی حیوانات خانگی با کیفیت بالا به کار ببرید. به شما هشدار می دهیم که از شوینده هایی با عطر قوی مثل آمونیاک یا سرکه استفاده نکنید، زیرا ممکن است حیوان شما را به ادرار کردن در آن ناحیه ترغیب کند. 

یک روش برای ساخت محلول خنثی کننده بو این است: 2/1 فنجان آب اکسیژنه ی 3 درصد را با 1 قاشق چای خوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید و در اسپری بریزید. سپس یک تا دو مشت جوش شیرین (بسته به محدوده ی لکه) بر روی ناحیه بپاشید و محلول را به آن اسپری کنید. جوش شیرین حل شده را به آرامی روی فرش ماساژ دهید و اجازه دهید محل کاملا خشک شود. با کشدن جاروبرقی فرآیند تمیز کردن تمام می شود.

نکته ای که نباید فراموش کنید: برای همه ی لکه ها، ابتدا فرآیند تمیز کردن را در یک نقطه ی نامشخص فرش امتحان کنید.

لکه خون بر فرش و قالیچه

زمانی که خون بر روی فرش تان ریخت، تا می توانید به سرعت آن را تمیز کنید. اگر خون خشک شد، به آرامی با یک برس سیمی آن را تمیز کنید. سپس از محلول مایع ظرفشویی با آب سرد برای تمیز کردن اثر آن استفاده کنید و بعد آن را خشک کنید. به این نکته توجه کنید که لکه ی خون باید با آب سرد رفع شود نه گرم، زیرا گرما باعث می شود لکه دائمی شود.

اگر این راه حل مؤثر واقع نشد، 2/1 پیمانه آب با یک قاشق سوپ خوری آمونیاک ترکیب کنید. با استفاده از یک پارچه یا اسفنج، محلول آمونیاک را بر روی لکه ی خون بزنید. آب آن را تا وقتی که کاملا جذب شود بگیرید. در پایان اسفنج خیس شده در آب سرد را به لکه بزنید و کاملا خشک کنید.

 

  بیشتر بخوانید:

    روش های پاک کردن لکه شیر از روی فرش

    آموزش انواع روش های پاک کردن گواش از روی فرش

لکه شکلات روی فرش

ابتدا شکلات خشک شده را بردارید. بعد محل موردنظر را برای جمع آوری قطعات باقی مانده جارو برقی بکشید. وقتی این قسمت تمیز شد، بخش لکه دار را با حوله های کاغذی بپوشانید و اتو با پایین ترین درجه غیر بخار را به آرامی بر حوله بکشید. شکلات ذوب می شود و به حوله ی کاغذی می چسبد. حوله را عوض کنید و این کار را تا جایی که لکه محو شود ادامه دهید.

راه حل دیگر: شما می توانید از محلول های غیر قابل اشتعال یا شوینده های خشک نیز استفاده کنید.

لکه موم و پارافین بر فرش و قالیچه

مواد ذوب شده ی شمع را ابتدا با یک کیسه یخ برطرف کنید. یخ را بروی ناحیه قرار دهید و بگذارید برای چند دقیقه منجمد شود. سپس کیسه ی یخ را بردارید و موم خشک شده را با چاقو بتراشید. بقایای آن را جاروب کنید. اگر چیزی از لکه باقی ماند، یک کیسه ی کاغذی قهوه ای یا پارچه ی تمیز را روی آن قرار دهید و با اتوی درجه کم به آرامی روی آن بکشید. گرما باعث می شود بقایای موم به پارچه جذب شود. این عمل را تا پاک شدن کامل لکه ادامه دهید.

اگر شمع رنگی لکه به جا گذاشت، اندکی الکل تغییر ماهیت داده شده را به یک پارچه ی سفید بزنید و به آرامی به لکه ضربه بزنید. سپس آن را کاملا خشک کنید.

 لکه جوهر بر فرش

لکه جوهر را با الکل تغییر ماهیت داده شده یا اسپری موی لاک الکلی ارزان ضربه بزنید. سپس با یک حوله ی سفید آب آن را بگیرید – توجه داشته باشید که انتقال رنگ جوهر از فرش به پارچه صورت گیرد. وقتی که لکه برطرف شد، محل را با حوله ی مرطوب شستشو دهید. اگر بر روی فرش رنگ باقی ماند، فرآیند را با استفاده از اسپری مو تکرار کنید. البته لکه هایی که با جوهرهای دائمی ایجاد می شوند، ممکن است هرگز پاک نشوند و فقط کم رنگ شوند.

لکه سس گوجه فرنگی روی فرش و قالیچه

برای برطرف کردن اثر سس گوجه به سرعت وارد عمل شوید. ابتدا با یک قاشق یا چاقو سس را از روی فرش بردارید. سپس مقداری نوشابه روی محل موردنظر بریزید و از اسفنج مرطوب برای گرفتن آب آن استفاده کنید. بعد از آن با یک حوله ی کاغذی تمیز روی آن بفشارید تا رطوبت یا بقایای آلودگی جذب شود. در نهایت، محل را با محلول مایع ظرفشویی تمیز، آب گیری، شستشو و خشک کنید.

لکه چربی بر فرش

ابتدا تا جایی که ممکن است لکه ی چربی را بگیرید، سپس چیزی مانند آرد ذرت که چربی را جذب می کند بر روی آن بمالید. بعد از چند دقیقه با یک برس با مویه های زمخت بر لکه بکشید. اگر لکه همچنان باقی است، از یک محلول شوینده ی خشک استفاده کنید و آن را با یک اسفنج تمیز در جهت خواب فرش به کار ببرید.

سپس محلول شوینده ی خشک را با روغن نارگیل به نسبت 8 به 1 مخلوط کنید و به لکه بزنید. در نهایت با یک حوله یا پد خشک جاذب، رطوبت آن را بگیرید.

 

کلمات کلیدی


دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir