Turn up the volume for the
best experience
علت پرز دادن فرش های ماشینی چیست؟
اصولاً پرزدهی فرش های ماشینی یک مسئله ی طبیعی است ولی در برخی از مواقع به دلیل شدت بالای پرزدهی ، آزاردهنده می شود. ایران مهر کارپت سعی کرده در این مقاله علاوه بر این که اطلاعاتی را در مورد دلایل پرزدهی فرش ماشینی بدهد

علت پرز دادن فرش های ماشینی چیست؟

اصولاً پرزدهی فرش های ماشینی یک مسئله ی طبیعی است ولی در برخی از مواقع به دلیل شدت بالای پرزدهی ، آزاردهنده می شود. ایران مهر کارپت سعی کرده در این مقاله علاوه بر این که اطلاعاتی را در مورد دلایل پرزدهی فرش ماشینی بدهد شما را نیز با روش های از بین بردن پرز فرش ماشینی نیز آشنا خواهد کرد، با ما همراه باشید.

علل پرزدهی فرش های ماشینی
زمانی که فرش ماشینی را تولید می کنند و فرش در مرحله ی آماده کردن الیاف می باشد ، اگر از مقدار کافی آب و روغن استفاده نشود یا دستگاه هایی که برای ریسندگی فرش کاربرد دارند به طور اصولی تنظیم نشده باشد ، یا اگر از آهار استفاده نکنند و تثبیت حرارتی به صورت صحیح انجام نپذیرد ، پرزدهی به مراتب بیشتر از حالت عادی خواهد شد و در صورت رعایت موارد فوق شاهد کاهش پرزدهی فرش های ماشینی خواهیم بود.

همه ی فرش های ماشینی در اندازه های مختلف نخ خاب دارند ، برای این که این نخ خاب ها دارای استحکام باشند از آهار استفاده می شود. در برخی از مواقع که الیاف ها از حالت معمول بلندتر هستند و یا از آهار برای مهار کردن آن ها استفاده نمی شود فرش دچار پرزدهی می شود. البته پاخوری زیاد هم سبب افزایش میزان پرزدهی خواهد شد.

مدت و شدت پرزدهی به چه عواملی بستگی دارد؟
مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی وابسته به عوامل مختلفی است. از مهمترین این عوامل می توانیم به ضخامت نخ زمینه ، کیفیت آهار به کار رفته ، کیفیت الیاف به کار رفته ، نوع نخ ، ساختمان نخ ، چگونگی وصل شدن نخ خاب فرش به زمینه و بسیاری عوامل دیگر اشاره کنیم. یکی از مهمترین عواملی که مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی را تحت تأثیر قرار می دهد تراکم و تعداد شانه ی فرش است. هر چقدر تعداد شانه و تراکم یک فرش بیشتر باشد پرزدهی نیز کمتر خواهد بود. فرش های ماشینی در انواع شانه های ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه هستند و بر این اساس میزان پرزدهی فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه از ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر است و از مهمترین نکاتی است که در موقع خرید فرش باید به آن توجه شود.

 

 بیشتر بخوانید:

    نحوه صحیح تا زدن فرش چیست؟

    روش های پاک کردن لکه شیر از روی فرش

پرزدهی فرش های ماشینی طبیعی است!
با توجه به این که فرش های ماشینی از جنس اکرلیک هستند و پرز دادن آنها امری طبیعی محسوب می شود ، با این وجود تمام تلاش هایی که در زمینه ی تولید انجام می پذیرد برای این است که پرزدهی فرش های ماشینی به حداقل برسد. برای همین منظور امروز با استفاده از فناوری های جدید فرش های ماشینی را هیت ست می کنند و این اقدام سبب می شود که هم پرزدهی فرش ها کمتر شود و هم این که از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. فرش های خوب به طور معمول یک الی سه هفته دارای پرزدهی هستند و شدت و مدت آن هم معمولاً به رنگ فرش بستگی دارد. همچنین فرش هایی که تیره هستند پرزدهی بیشتری نسبت به فرش های روشن دارند.

در چه شرایطی پرزدهی فرش های ماشینی کمتر می شود؟
به طور معمول برای این که پرزدهی فرش های ماشینی کمتر شود ، هنگام تولید فرش در کارخانه باید اقداماتی انجام پذیرد. فرش های اکرلیکی از جمله فرش هایی هستند که در ایران بسیار مورد استقبال هستند. اگر زمانی که بافت آن در کارخانه انجام می شود ، دستگاه های بافنده به درستی تنظیم شوند ، از بهترین نوع الیاف بهره گرفته شود ، مقدار آب و روغن در پروسه ی آماده کردن الیاف مناسب باشند ، به نخ ها خوب تاب داده شود و از تثبیت حرارتی و آهار نیز به خوبی استفاده شود ، شاهد کمتر بودن پرزدهی فرش های ماشینی خواهیم بود.

چند روش برای از بین بردن مشکل پرز دادن فرش
حتی اگر در کارخانه از تمامی روش ها برای کم کردن پرزدهی استفاده شود ، باز شاهد این خواهیم بود که فرش های ماشینی پرزدهی خواهند داشت. اگر فرشی را جدیداً خریداری کرده و به خانه آورده اید و در آن پرزدهی مشاهده می کنید به هیچ وجه نباید نگران نباشید. اولاً این که همان طور که گفته شد پرزدهی فرش یک مسئله ی طبیعی است و دوماً این که با استفاده از روش هایی که به آن خواهیم پرداخت می توانید پرزدهی فرش را به حداقل برسانید. دقت داشته باشید که این روش ها را به درستی و دقیق انجام دهید چرا که صحیح انجام ندادن آن ها به احتمال زیاد پرزدهی را بیشتر خواهد کرد.

شانه کشیدن فرش برای از بین بردن پرز فرش

 


یکی از روش های از بین بردن پرزدهی فرش های ماشینی  استفاده از شانه های مخصوص فرش برای شانه کشیدن فرش می باشد. با استفاده از این روش ، پرزدهی فرش کمتر خواهد شد. برای شانه کشیدن فرش هرگز از فرچه استفاده نکنید چرا که فرچه کشیدن سبب می شود که الیاف فرش صدمه ببیند. در این صورت الیاف سست می شود و کرک های بیشتری از فرش می ریزد که در نهایت سبب افزایش پرزدهی خواهد شد. در صورتی که شانه های مخصوص فرش در دسترس تان نیست توصیه می شود از جاروهای حصیری یا شمالی استفاده کنید. برای این منظور کمی جارو را خیس کرده و بر روی فرش بکشید. جارو کشیدن به این روش را هر روز انجام دهید و پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که پرزدهی فرش کمتر می شود.

جارو کردن صحیح فرش
جارو کردن صحیح فرش یکی از مهمترین عوامل در بالا بردن طول عمر و سلامت فرش محسوب می شود. باید دقت داشته باشید که تنها جارو کشیدن فرش کافی نمی باشد. بلکه جارو کردن فرش باید به صورت اصولی و با دقت انجام پذیرد تا آسیبی به فرش وارد نشود. اگر جارو کردن فرش به صورت صحیح انجام شود سبب کاهش پرزدهی فرش ها خواهد شد برای همین منظور پیشنهاد می شود که هر دو روز یک مرتبه در جهت نخ خاب فرش جاروکشی انجام شود. برای این منظور دور موتور جارو برقی را در سرعت بیشینه قرار ندهید.

اگر جارو کشیدن را به صورت صحیح و متناوب انجام دهید مشاهده خواهید کرد که به مروز زمان از پرزدهی فرش ها کاسته می شود. اگر می خواهید نتیجه ی بهتری از جارو کشی بگیرید ، توصیه می شود که پیش از کشیدن جارو برقی یک حوله را مرطوب کنید و آن را روی فرش بکشید ، پس از این که رطوبت خشک شد می توانید برای کشیدن جارو اقدام کنید.

استفاده از فوم نگهدارنده فرش
از فوم نگهدارنده ی فرش نیز به منظور کم کردن پرزدهی فرش های ماشینی می توان استفاده کرد. فوم نگهدارنده علاوه بر اینکه با توجه به نم گیری از پوسیدگی فرش شما جلوگیری می کند و فرش را در برابر کثیفی ها محافظت می نماید ، به سبب این که موجب جذب فشار پا می شود باعث می گردد تا پاخوردگی فرش کمتر شده و در نتیجه از ریزش موی فرش کاسته و در نهایت پرزدهی فرش کاهش می دهد.

استفاده از شامپو فرش
زمانی که فرش ماشینی را خریدید در همان هفته های اول بهتر است که فرش ماشینی را با شامپوی فرش بشویید ، توجه داشته باشید که نباید فرش زیاد به خود آب بگیرد. برای استفاده از شامپو فرش مقداری از آن را در داخل مقداری آب بریزید و سپس یک توری پارچه ای را آغشته به این محلول کنید و به آرامی آن را بر روی سطح فرش ماشینی بکشید. سعی کنید که تمامی سطح فرش را با شامپو فرش و آب پوشش دهید و دقت داشته باشید که فرش بیش از اندازه خیس نشود. پس از آن از یک توری دیگر که فقط به آب آغشته شده است برای کشیدن روی فرش استفاده کنید و منتظر بمانید تا فرش خشک شود. با این روش مشاهده خواهید کرد که پرزدهی فرش کمتر خواهد شد.

فرش ماشینی بدون پرز
اخیراً در بین فروشندگان فرش اصطلاحی تحت عنوان فرش ماشینی بدون پرز یا فرش بدون حساسیت استفاده می شود. بد نیست بدانید که این نوع فرش ها از جنس اکریلیک می باشد و در تولید آن فرآیندهایی مانند استفاده از هیت ست به کار گرفته می شود تا پرزدهی آن به حداقل ممکن برسد. این فرش از بالاترین کیفیت برخوردار هستند اما این بدین معنی نیست که پرزدهی آنها به طور کلی از بین می رود و در روزهای ابتدایی همچنان پرزدهی خواهند داشت.


کلمات کلیدی


تاریخ ثبت : 1398/06/24

دیدگاه شما

 


GET IN TOUCH WITH US

بـا مـا در تمــاس باشیـد...





ID: @IranMehrCarpet
شبکه های اجتماعی | Social Network


کاشان، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی،بلوار یک،فرعی پنجم
آدرس | Add.


031-54759080
تلفن | Phone

© 2018. All Rights Reserved. Design and Developed by ariaads.ir